Nauki przyrodnicze czy humanistyczne – czego wolimy się uczyć?

W dniach 23 – 30 listopada 2019 r. gościliśmy w Liceum Ogólnokształcącym z Oddziałami Dwujęzycznymi im. A. Mickiewicza w Piastowie niemiecką grupę uczniów wraz z nauczycielami. Wizyta odbyła się w ramach realizowanej od trzech lat wymiany międzynarodowej między liceum a zaprzyjaźnioną szkołą Tellkampfschule w Hannoverze.

Współorganizatorem całego projektu wymiany jest również Polsko - Niemiecka Współpraca Młodzieży w Warszawie, a funkcję koordynatora z ramienia liceum dla całego przedsięwzięcia pełni nauczycielka języka niemieckiego Pani Dorota Polit.

Hasłem przewodnim jesiennej wizyty zachodnich sąsiadów w Piastowie było znalezienie odpowiedzi na pytanie: „Nauki przyrodnicze czy humanistyczne, – czego wolimy się uczyć?”.

Z tego powodu uczestnicy wymiany wzięli udział w różnych zajęciach, zrealizowanych w piastowskiej szkole oraz uczestniczyli w wielu lekcjach, które odbyły się w Warszawie. Były to zajęcia z historii, sztuki, języka angielskiego i niemieckiego, matematyki, biologii i chemii. Zajęcia wyjazdowe i lekcje z przedmiotów ścisłych prowadzone były w języku angielskim, dzięki którym uczniowie mogli doskonalić i poszerzać zakres znajomości słownictwa branżowego w tym języku. Dodatkową atrakcją dla młodzieży, uczestniczącej w wymianie, była organizacja zajęć tanecznych, zorganizowanych przez nauczyciela wychowania fizycznego z LO.

W ciągu kilku wspólnych dni, młodzi ludzie wraz z opiekunami i angielskojęzycznymi przewodnikami, poznawali też wyjątkowe miejsca w Warszawie. Jednym z najbardziej interesujących było Muzeum Powstania Warszawskiego. Podczas zajęć w tym muzeum, młodzież niemiecka mogła zapoznać się z faktycznymi przyczynami i przebiegiem tego bolesnego dla Warszawy wydarzenia. Należy tu podkreślić fakt, że uczniowie z Hannoveru podczas pobytu w Polsce spotkali się z zupełnie inną oceną faktów historycznych niż prezentowane na ich lekcjach historii.

Nasi goście poznawali najważniejsze miejsca i zabytki naszej stolicy. Podczas zwiedzania Ogrodu Saskiego, Grobu Nieznanego Żołnierza, Starówki oraz Zamku Królewskiego podziwiali niesamowite wnętrza, architekturę, freski, rzeźby, sztukaterie, jak również tło historyczne tych miejsc. Ich przepych wywarł na naszych uczestnikach największe wrażenie.

Jednym z miejsc wspólnych spotkań był też Stadion Narodowy w Warszawie. Jego architektura i funkcjonalność zaskoczyła niejednego uczestnika wymiany. Uczniowie podziwiali piękno stolicy z tarasu widokowego Pałacu kultury i Nauki. Wszyscy niemieccy goście byli bardzo zaskoczeni metropolią, jaką jest Warszawa. Stolica pozytywnie zaskoczyła pięknem swoich zabytków, wkomponowujących się w nowoczesne apartamentowce. W porównaniu do niskiej zabudowy Hanoweru, Warszawa ma naprawdę bardzo bogatą i modernistyczną architekturę, z której możemy być dumni.

Ważnym punktem wymiany było realizowanie zajęć w Muzeum POLIN. Jest ono miejscem spotkań i dialogu tych wszystkich, którzy pragną lepiej poznać polską wielokulturowość i chcą zmierzyć się ze stereotypami oraz stawić czoła współczesnym zagrożeniom, takim jak ksenofobia i nacjonalistyczne uprzedzenia. Realizacja zajęć przyczyniła się do wzajemnego zrozumienia i szacunku wśród obywateli, posiadających różne narodowości.

Bardzo ciekawym doświadczeniem integracyjnym było odwiedzenie Niewidzialnej Wystawy. Młodzież udała się w interaktywną podróż w niewidzialny świat z perspektywy – osób niewidomych lub słabowidzących. Pod opieką niewidomych przewodników, uczniowie odwiedzili specjalnie wyposażone i całkowicie zaciemnione pomieszczenia, w których musieli poruszać się w miejskim zgiełku,zapłacić za kawę w barze i nie tylko…

Każdego dnia wymiany niemieccy goście uczestniczyli też we wspólnym bloku zajęć realizowanych w liceum. Umożliwiał on poznanie różnic pomiędzy polskim i niemieckim systemem edukacji. Uczniowie prezentowali też swoje projekty z języka angielskiego i przedmiotów przyrodniczych. Wspólnie poszukiwano odpowiedzi na pytanie postawione przed uczestnikami tegorocznej wymiany. Okazało się, że dla wszystkich chłopców z grupy polsko - niemieckiej i tylko jednej uczennicy z liceum, najważniejsze są nauki przyrodnicze, z którymi chcą wiązać swoją przyszłość. Przedmiotami humanistycznymi zainteresowane są tylko dziewczęta i w tym kierunku będą rozwijać swoje pasje i umiejętności.

Podczas spotkań nie zabrakło też okazji do wspólnej zabawy. Przykładem takich inicjatyw był wyjazd do kręgielni. Uczestnicy wymiany mieli okazję, by ze sobą rywalizować w wymieszanych drużynach, umacniając tym samym zawierane przyjaźnie i planując sposoby wzajemnej komunikacji na najbliższe miesiące i kolejne lata.

Czas wymiany był dla jej uczestników najszybciej upływającym okresem pobytu w szkole. Poszerzył ich wiedzę z wielu dyscyplin naukowych. Rozpoczął wiele przyjaźni i zachęcił do poznawania wielokulturowości krajów europejskich. Już na początku marca uczniowie z piastowskiego liceum udają się z wizytą do Hanoweru, gdzie będą uczestniczyć w dużym europejskim projekcie pt. „Europawoche”. Będzie to okazja do zaprzyjaźnienia się z młodzieżą z innych europejskich krajów i poznania ich kultury.

Piastowscy licealiści z niecierpliwością czekają, kiedy znów z dumą będą reprezentować szkołę i miasto oraz promować swoją ojczyznę wśród uczniów z całej Europy.


 Powrót