Dwujęzyczność w piastowskim LO

Badania z zakresu neurodydaktyki wskazują, że nauczanie przedmiotów w dwu językach usprawnia pracę mózgu i zwiększa osiągane przez uczniów wyniki. W piastowskim liceum proces dydaktyczny dodatkowo wspomagać będzie współpraca z ambasadami i międzynarodowa wymiana młodzieży. Silne wsparcie zapewni też realizacja projektu unijnego, przewidującego zajęcia przygotowujące do matury i szkolenia językowe zakończone procesem walidacji i certyfikacji. 

Dwujęzyczność to stosunkowo nowy rozdział w polskiej edukacji. Wprawdzie pierwsze klasy „z wykładowym językiem angielskim” oferowało już w roku 1962 jedno z warszawskich liceów, ale w skali kraju był to raczej wyjątek, a tego typu szkoły stanowiły pojedyncze przypadki, przeznaczone dla pasjonatów myślących o kontynuowaniu nauki na zagranicznych uczelniach. Nie było to przecież wtedy ani łatwe, ani popularne. Po transformacji ustrojowej i wstąpieniu Polski do Unii Europejskiej europejskie i światowe uczelnie stały się dla polskich maturzystów osiągalne, a studiowanie za granicą zdecydowanie łatwiejsze. Rosnącej potrzebie takiego kształcenia towarzyszyło zintensyfikowane nauczanie języków obcych, przede wszystkim angielskiego, który wyparł z większości szkół dominujący język rosyjski.

We współczesnym świecie znajomość języków obcych ma kluczowe znaczenie na rynku pracy. Ale umiejętność ta jest nie tylko niezbędną kwalifikacją poszukiwanych pracowników, jest także medium zdobywania wiedzy, samokształcenia i rozwoju zawodowego. Liczba kierunków studiów z wykładowym językiem angielskim oferowanych przez polskie renomowane uczelnie systematyczne wzrasta, a znajomość branżowego słownictwa ułatwia studiowanie.

Aby zaspokoić rosnące potrzeby edukacyjne i oczekiwania wobec młodych ludzi na rynku pracy, nowoczesne szkoły nie tylko realizują naukę języków obcych w zwiększonym wymiarze godzin, ale także wprowadzają oddziały dwujęzyczne. Klasy takie, kiedyś nazywane „z wykładowym językiem obcym” umożliwiają młodzieży nie tylko zdobywanie wiedzy i przygotowywanie się do egzaminów maturalnych na poziomie rozszerzonym, ale też znajomość terminologii i słownictwa specjalistycznego w języku obcym. Do tego, od niedawna, uczniowie mogą zdawać maturę na poziomie dwujęzycznym.

Nauczanie dwujęzyczne w Liceum Ogólnokształcącym z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Adama Mickiewicza w Piastowie ukierunkowane jest na poszerzenie wiedzy z przedmiotów przyrodniczych i rozwój kompetencji obejmujących zakres słownictwa angielskiego z tych przedmiotów. Uczniowie realizując nowy materiał z matematyki i innych przedmiotów przyrodniczych pracują w języku polskim, natomiast w celu poznania słownictwa branżowego z danego przedmiotu, realizują dodatkowe godziny ćwiczeniowe utrwalające materiał w języku angielskim. Zakres stosowania języka angielskiego jest systematycznie zwiększany do poziomu, który umożliwia swobodną pracę z podstawą programową z danego przedmiotu.

W piastowskim liceum uczniowie przygotowują się do studiowania w Polsce i za granicą na wielu różnych kierunkach. Umiejętności językowe prowadzących są na bardzo wysokim poziomie. Lekcje z przedmiotów dwujęzycznych prowadzą nauczyciele, którzy są gruntownie wykształconymi i doświadczonymi praktykami, a ich umiejętności zostały dodatkowo wzmocnione przez udział w dwuletnim programie przygotowującym szkolę do dwujęzyczności. Kadra pedagogiczna odbyła wiele szkoleń językowych i dydaktycznych. Przeprowadziła cykl lekcji z młodzieżą pod okiem specjalistów do spraw dwujęzyczności. Program wspomaga też kadrę w przygotowaniu materiałów do pracy z młodzieżą, ponieważ na poziomie liceum takich materiałów na rynku brakuje. W konsekwencji uczniowie są przygotowani do matury, ale także do korzystania z literatury, zbiorów zadań czy źródeł informacji w języku angielskim. Absolwent dwujęzycznego oddziału zdobywa umiejętność korzystania z danych usprawniających funkcjonowanie na wielu stanowiskach pracy, może też swobodnie kontaktować się z zagranicznymi kontrahentami, posługując się specjalistycznym słownictwem.

Podczas nauki w piastowskim liceum uczniowie realizują większą liczbę godzin dydaktycznych z przedmiotów dwujęzycznych, poszerzoną o zajęcia prowadzone w języku angielskim. Zgodnie z wymogami prawnymi, każdy oddział dwujęzyczny ma też dodatkowe 3 godziny tygodniowo języka angielskiego, co wspomaga nauczanie.

Wniosek jest jeden – nauka w dwujęzycznej klasie liceum w Piastowie to dla uczniów same korzyści.

Hanna Babikowska

Dyrektor Liceum Ogólnokształcącego

im. A. Mickiewicza w Piastowie


 Powrót