PRZYPOMNIENIE O OBOWIĄZKU PRAWIDŁOWEJ SEGREGACJI DLA PRZEDSIĘBIORCÓW

Właściciele nieruchomości, w których nie zamieszkują mieszkańcy, czyli każdy podmiot prowadzący działalność gospodarczą w wyniku której powstają odpady komunalne (w rozumieniu Ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, także jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomość w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością) posiadający umowy na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych,

przypominamy o obowiązku prawidłowej segregacji odpadów.

Zgodnie z obowiązującym na terenie całego kraju Wspólnym Systemem Segregacji Odpadów, zasady „5 frakcji odpadów”.

Segregacja odpadów to obowiązek każdego przedsiębiorstwa, niezależnie od jego wielkości czy branży, w której działa. Selektywna zbiórka odpadów nie może jednak być prowadzona
w dowolny sposób – wiele wytycznych dotyczących tego procesu znajduje się w krajowych i unijnych przepisach. Warto znać reguły, stosować je, by gospodarowanie odpadami w firmie było jak najmniej uciążliwe i sprzyjało oszczędnościom.

Segregacja odpadów to obowiązek wynikający z prawa i dobry pomysł na rozwój biznesu. Segregowanie odpadów wynika z aktualnie obowiązujących przepisów prawa, a uchylanie się od obowiązków z nim związanych może być bardzo kosztowne dla firmy. Śmieci w przedsiębiorstwie powinny być segregowane i przechowywane w podziale na frakcje w oddzielnych i dobrze oznaczonych pojemnikach na odpady zmieszane, papier, tworzywa sztuczne i metale, szkło oraz odpady biodegradowalne.

Segregacja dotyczy: hoteli, pensjonatów, gospodarstw agroturystycznych itp., sklepów, lokali gastronomicznych, rzemiosła, wszystkich innych jednostek usługowych (działalność usług ogólnobudowlanych), organizacyjnych, obiektów produkcyjnych, zakładów usługowych i handlowych, handlu obwoźnego, banków, poczty, żłobków i przedszkoli prywatnych, domów opieki zdrowotnej i domów seniora itp.

Podpisana umowa na odbiór odpadów z firmą wpisaną do RDR (Rejestr Działalności Regulowanej na terenie Gminy Szaflary) powinna dotyczyć odbioru wszystkich frakcji odpadów, należy oddawać odpady posegregowane!

Gmina jest zobowiązana do osiągnięcia wymaganego za dany rok poziomu odzysku i recyklingu, na który składa się poziom recyklingu odpadów odebranych od mieszkańców oraz poziom recyklingu odpadów odebranych przez indywidualne firmy od podmiotów gospodarczych.

Podkreślić należy, że nieprawidłowa segregacja odpadów wpływa na zwiększenie ponoszonych kosztów przez gminę. Nieprzestrzeganie przez przedsiębiorców z terenu gminy zasad segregacji, czyli wrzucanie do pojemników na odpady zmieszane oraz worków przeznaczonych na inne odpady np. papieru, plastiku, szkła, metalu, odpadów biodegradowalnych oraz zielonych zwiększa ilość odpadów zmieszanych, które trafiają na składowisko, ma to bezpośredni wpływ na koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi.

Praktyki takie mogą wpływać w przyszłości na zwiększenie kosztów gospodarki odpadami wewnątrz przedsiębiorstwa.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa w tym zakresie jako gmina jesteśmy zobowiązani do ograniczania masy odpadów trafiających na składowisko, jedynym sposobem jest więc prawidłowa segregacja u źródła, czyli w domu i w firmie.

Dlatego apelujemy o dobrą współpracę naszych przedsiębiorców w zakresie segregacji odpadów, co winno przyczynić się do poprawy stanu naszego środowiska naturalnego,
a tym samym osiągnięcia wymaganych przepisami prawa poziomów ograniczenia składowania odpadów zmieszanych na składowisku oraz osiągnięcia odpowiednich poziomów odzysku i recyklingu.
 Prawidłowa segregacja długofalowo korzystnie wpłynie na nasze życie i środowisko.

Przypominamy więc podstawowe zasady segregacji:


 Powrót