Ogólnopolski Konkurs Matematyczne Preteksty
Michalina Pawlak z klasy 2a zajęła 3 miejsce w kraju w ramach klasyfikacji ogólnej i 2 miejsce w grupie GIMNAZJUM klasa2.
Renata Kopacz z klasy 3e zajęła 3 miejsce w grupie GIMNAZJUM klasa3.
Konkurs jest dosyć nietypowy, skierowany do uczestników każdego poziomu edukacyjnego, od przedszkola po klasy maturalne. Zadania pretekstowe są nieszablonowe i często wymagają myślenia nieschematycznego. W trakcie dwóch etapów uczestnik rozwiązuje ponad 70 zadania związanych z konkursowym tekstem. Konkurs pokazuje, że matematyka to wspaniała przygoda, pełna ciekawych, emocjonujących działań. Twórca konkursu, pan Marek Matejuk pisze o nim: „Stając się uczestnikiem Konkursu Matematyczne Preteksty, zdecyduj się na wspaniałą przygodę z matematyką i jej odkrywaniem w znanych sytuacjach; daj się zaskoczyć pytaniami i potraktuj je jako osobiste wyzwania; przygotuj się na prawdę o sobie i zobacz, jak wielu ciekawych rzeczy jeszcze nie wiesz a więc ile ścieżek staje otworem; a przede wszystkim - baw się dobrze matematyką”.
Do II etapu Konkursu zostało zakwalifikowanych tylko 5% liczby wszystkich uczestników każdej kategorii konkursowej, którzy uzyskali w swojej kategorii najlepsze wyniki w skali ogólnopolskiej. W każdej z wymienionych klasyfikacji nagradzane są 3 pierwsze miejsca. Strona konkursu: http://www.matpret.pl.
organizator szkolny Gimnazjum nr 1, Joanna Brzozowska
„Dziewczyny na ścisłe!” - Gimnazjum nr 1 na Uniwersytecie Warszawskim.
„Dziewczyny na ścisłe!” to hasło przyciągnęło pasjonatki nauki z klasy 1a i 2a piastowskiego Gimnazjum nr 1 na Dzień Otwarty Kampusu Ochota Uniwersytetu Warszawskiego (DOKO). Studenci i pracownicy przygotowali promocyjne stoiska, warsztaty, pokazy i wykłady.
Na Wydziale Biologii dziewczęta uczestniczyły w warsztatach „Jak i po co bada się krew?”- samodzielnie przygotowywały rozmazy krwi, porównywały krew ptaków i ssaków, napełniały kapilary i w wirówce oddzielały osocze od erytrocytów. Dowiedziały się dlaczego krew jest czerwona, że biała krwinka naprawdę jest biała, co oznacza niski hematokryt oraz co krew może nam „powiedzieć” o kondycji organizmu. Prowadzące panie: dr Marta Polańska i mgr Agnieszka Suszczyńska wyposażyły uczennice w ochronne stroje, pozwoliły na samodzielne przygotowywanie preparatów, wykonywanie doświadczeń i odpowiedziały szczegółowo na pytania.
Podczas warsztatów w Centrum Nauk Biologiczno-Chemicznych pan mgr Grzegorz Cichowicz przedstawił początki elektroniki, skupiając się na zagadnieniach z pogranicza chemii i kryształów. Wraz z dziewczętami zastanawiał się, czy dzisiejsza technologia mogłaby powstać bez kryształów. Opowiedział co to są monokryształy, jak można je otrzymać oraz zaznajomił ze współczesnymi technikami badań kryształów (dyfrakcja rentgenowska). Wykorzystując proste substancje, a także nowoczesny sprzęt - bardzo nowoczesny, wręcz kosmiczny! - dyfraktometr monokrystaliczny i proszkowy - prześledzili cały proces uzyskiwania informacji o trójwymiarowej strukturze kryształów. Zwiedzanie laboratorium Zaawansowanej Inżynierii Kryształów zakończone było opowieścią o jego patronie prof. Janie Czochralskim - polskim chemiku, metaloznawcy, wynalazcy powszechnie stosowanej metody otrzymywania monokryształów krzemu, używanych w układach scalonych dzisiejszych komputerów i telefonów.
W przerwie między pokazami dziewczęta rozwiązały fizyczną krzyżówkę i quiz biologiczny, za co otrzymały uniwersyteckie gadżety. Odwiedziłyśmy również Wydział Matematyki, Informatyki i Mechaniki, aby pooddychać naukową atmosferą.
Wydział Chemii wyposażył uczennice w białe fartuchy, rękawiczki i okulary. Na straganach chemicznego laboratorium uczestniczki mogły nie tylko oglądać doświadczenia, ale też brać w nich udział! Bogate wrażenia wizualne (efekt jojo w oleju i occie, kolorowe wzory na mleku, niebiesko-różowe ogrzewane kwiaty i in.), akustyczne (śpiewające cytryny :) i dobra zabawa (kryształowe pajączki, rosnące kryształy, chemiczne światła) - zostały zagwarantowane! Po Wydziale Chemii oprowadzała nas absolwentka naszej szkoły, Iza Sidor - dziś uczennica warszawskiego liceum i jednocześnie stażystka na wydziale. Mimo młodego wieku, wraz ze studentami, uczestniczy w wykładach i warsztatach, realizuje projekty badawcze.
Dziewczęta otworzyły się na przyszłość - dały się UWieść naukom matematyczno-przyrodniczym dzięki udziałowi w warsztatach i pokazach oraz dzięki studentom, którzy z pasją opowiadali o realizacji swoich marzeń, studiach międzywydziałowych i współpracy z naukowcami.
Zdecydowały już o swojej przyszłości.
opiekunka grupy, Joanna Brzozowska