Przeciw dyskryminacji

W roku szkolnym 2015/2016 w Gimnazjum nr 1 realizowana będzie w klasach drugich innowacja programowa Przeciw dyskryminacji. Przedmiotem innowacji jest podjęcie pracy z młodzieżą w zakresie przeciwstawiania się przejawom dyskryminacji w najbliższym otoczeniu.

Autorką innowacji jest nauczycielka historii i wiedzy o społeczeństwie Magdalena Bliźniak. Wcześniej koordynowała programy, dzięki którym Gimnazjum nr 1 nosi zaszczytne tytuły Szkoły z klasą i Szkoły dialogu. Innowacja jest kontynuacją projektu organizacji Amnesty International Stop dyskryminacji. Razem mamy siłę!, w którym uczestniczyła razem z Anitą Sklepkowską i klasą II f .

Z obserwacji przeprowadzonych na terenie naszego gimnazjum, wynika, że uczniowie stykają się coraz częściej z wszelkimi formami dyskryminacji ze względu na pochodzenie etniczne, kolor skóry, majątek, pochodzenie społeczne, wyznanie, wygląd, stopień sprawności czy orientację seksualną. Dyskryminują i są dyskryminowani. Nasza szkoła to tylko obraz zjawisk zachodzących powszechnie w polskim społeczeństwie w skali mikro.

Należy podjąć działania ze względu na bliskość i aktualność problemów (np. udzielanie pomocy ofiarom konfliktów zbrojnych), a także na coraz częstsze występowanie w debacie politycznej i w mediach pojęć z zakresu praw człowieka i przeciwdziałania dyskryminacji. Przedmiotem, na którym realizowany będzie w naszym gimnazjum program antydyskryminacyjny jest Wiedza o społeczeństwie.

Innowacja ma na celu zwiększenie umiejętności obywatelskich uczniów i mobilizację do pracy na rzecz pozytywnych zmian w najbliższym otoczeniu (w klasie, szkole, gminie). Pozwoli rozwijać w młodych ludziach poczucie odpowiedzialności za społeczność, w której żyją i przekonanie, że mogą i powinni mieć wpływ na kształtowanie rzeczywistości. Dzięki dodatkowym lekcjom uczniowie lepiej zrozumieją zasady funkcjonowania społeczeństwa obywatelskiego, będą umieli rozpoznać przejawy nietolerancji, przypadki łamania norm społecznych i oceniać ich konsekwencje. 

Zaproponowane innowacyjne wzbogacenie treści programowych oraz wykorzystanie nowatorskich rozwiązań w sposobie ich przekazywania ma służyć rozbudzeniu zainteresowania uczniów problematyką społeczną, która tak bliska jest władzom naszego miasta.

Magda Bliźniak


 Powrót