Akcja kurierska administracji publicznej

Akcja Kurierska Administracji Publicznej - AKAP jest to zorganizowany przez organy administracji publicznej (w tym urzędy gmin, miast) system doręczania dokumentów powołania adresatom, którymi są najczęściej żołnierze rezerwy lub osoby, na których nałożono obowiązek świadczeń na rzecz obrony (np. przedsiębiorcy posiadający decyzje o przeznaczeniu do wykonania określonych świadczeń w razie mobilizacji lub w czasie wojny).

Celem uruchomienia akcji kurierskiej jest sprawne i możliwie szybkie dostarczenie otrzymanych od Szefa Wojskowego Centrum Rekrutacji Warszawa-Ochota dokumentów powołania za pośrednictwem kurierów AKAP do konkretnego adresata.

Dokumentami powołania są:

- karty powołania dla żołnierzy rezerwy do odbycia ćwiczeń wojskowych przeprowadzanych w trybie natychmiastowego stawiennictwa,
  • - karty powołania dla żołnierzy rezerwy jednostek wojskowych biorących udział w zwalczaniu klęsk żywiołowych, nadzwyczajnych zagrożeń środowiska i likwidacji ich skutków,
  • - karty powołania do czynnej służby wojskowej, w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny,
  • - wezwania do wykonania świadczeń osobistych i rzeczowych na rzecz obronności.
  • Karty powołania do odbycia ćwiczeń wojskowych przeprowadzanych w trybie natychmiastowego stawiennictwa oraz do czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny doręczają, za potwierdzeniem odbioru, wójtowie lub burmistrzowie (prezydenci miast) oraz starostowie (prezydenci miast na prawach powiatu), na terenie objętym ich właściwością.


Uruchomienie akcji kurierskiej przez organy administracji publicznej następuje na podstawie:

  • - hasła określonego tabelą sygnałową przekazanego środkami łączności przewodowej lub radiowej, potwierdzonego następnie pismem,
  • - hasła określonego tabelą sygnałową, przekazanego w formie pisemnej przez kuriera,
  • - hasła zarządzającego uruchomienie akcji kurierskiej, które określa gminy objęte akcją, liczbę kart powołania przewidzianych do doręczenia oraz wezwań do wykonania świadczeń osobistych i rzeczowych na rzecz obrony.


Za organizację, planowanie i przebieg akcji kurierskiej na terenie Miasta Piastowa odpowiedzialny jest Burmistrz. Kierującym AKAP jest Burmistrz lub upoważnione przez niego osoby wskazane w dokumentacji AKAP. Zadanie realizuje zespół akcji kurierskiej, w skład którego wchodzą kierujący akcją oraz kurierzy łącznicy, kurierzy wykonawcy i kurierzy.

Podstawa prawna:

  1. Ustawa z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. z 2022 r. poz. 655 ze zm.).
  2. Rozporządzenia Ministrów Spraw Wewnętrznych i Administracji, Obrony Narodowej oraz Infrastruktury z dnia 5 lipca 2002 roku w sprawie trybu doręczania kart powołania i rozplakatowania obwieszczeń o stawieniu się osób do czynnej służby wojskowej. (Dz. U. z 2014 r. poz. 3 ze zm.),
  3. Zarządzenie Wojewody Mazowieckiego w sprawie wprowadzenia założeń i schematu akcji kurierskiej na terenie województwa mazowieckiego.

 Powrót